Orgel Sionskerk

Het huidige orgel is in 1965 gebouwd door de orgelbouwers B. Pels & Zoon te Alkmaar voor de Gereformeerde Kerk te Bergentheim. Voor het nieuwe kerkgebouw in Bergentheim werd een groter orgel gekocht waardoor dit instrument beschikbaar kwam voor de Sionskerk. Het orgel onderging eerst enkele wijzigingen en aanpassingen. Zo is het geschikt gemaakt voor ons kerkgebouw.

De meest opvallende wijziging is het bijplaatsen van een Cornet IV sterk op het hoofdwerk. Dit nieuwe register is vooral bedoeld om de melodie in de gemeentezang te versterken. Daardoor heeft het instrument een belangrijke meerwaarde als kerkorgel. Een andere wijziging betreft het Mixtuur. Dit register is in de halve stand te gebruiken als Octaaf 2”. Zo ontstaat er op het hoofdwerk een zelfstandig tweevoetsregister. Ook is het hoogste koor van de Mixtuur vervallen. De Trompet 8” is voorzien van nieuwe tongen en diepere lepels. Hierdoor is de klank voller en grondtoniger geworden. De Spitsquint 1 1/3 is omgebouwd tot Nasard 3’. In de bas zijn daardoor 14 nieuwe pijpen gemaakt. De Dulciaanregaal 8’ is zo omgebouwd dat, ondanks een ongelijke bekerlengte, een doorlopend timbre is ontstaan. Door deze herintonatie is dit register te vergelijken met een Vox Humana.

Op het borstwerk is bij Scherp, evenals bij de Mixtuur, het hoogste koor weggelaten en werd de Scherp III sterk. Dit register past, bij gekoppelde klavieren, in de klankopbouw precies op de Mixtuur van het hoofdwerk. Voor het borstwerk is een raamwerk gemaakt, waarin lamellen zijn gemonteerd, die met een zweltrede geopend en gesloten kunnen worden. Het aardige van deze constructie is dat het openen en sluiten van de lamellen niet alleen hoorbaar, maar vanuit de kerkruimte ook zichtbaar is. Ook het uiterlijk van het orgel is verfraaid. Het front is voorzien van kunstzinnige decoraties en de donkere orgelkas heeft nieuw kleuren gekregen.
Tenslotte heeft al het pijpwerk een grondige herintonatie ondergaan. De sterkte en de klankkleur zijn aangepast aan de ruimte van de Sionskerk. Het totale klankbeeld is breder en grondtoniger geworden. Gezien het concept van het orgel (neobarok) is het optimale bereikt. De orgelbouwers Pels & van Leeuwen hebben opnieuw uitstekend vakwerk geleverd waarop niet alleen zij, maar ook de Hervormde Gemeente van Papendrecht trots op is.

Het orgel is op 7 april 2001 officieel overgedragen aan onze gemeente.

De dispositie van het orgel:

HOOFDWERK C – g’’’ 56 tonen
1. Prestant 8’ (dubbel vanaf a)
2. Holpijp 8’
3. Octaaf 4’
4. Roerfluit 4’
5. Sesquialter II sterk (vanaf a)
6. Octaaf 2’ (halve stand van 7) nieuw
7. Mixtuur IV sterk
8. Cornet IV strek (vanaf c’) nieuw
9. Trompet 8’

BORSTWERK C – g ‘’’ 56 tonen in nieuwe zwelkast

10. Roerfluit 8’
11. Fluit 4’
12. Nasard 3’
13. Prestant 2’
14. Scherp III sterk
15. Dulciaanregaal Tremulant 8’

PEDAAL C – f’ 30 tonen

16. Subbas 16’
17. Baarpijp 8’
18. Octaaf 4’
19. Fagot 16’

KOPPELS

Hoofdwerk – Borstwerk
Pedaal – Hoofdwerk
Pedaal – Borstwerk

Het orgel heeft 19 sprekende stemmen en telt nu 1249 sprekende stemmen (?).
De stemming is evenredig zwevend.
De toonhoogte is a’ = 440 Hertz.
Het orgel is gebouwd volgens het mechanische sleeplade systeem.