Dodenherdenking 4 mei 2019

21 april 2019

Eén ding is zeker, we mogen nooit vergeten. We moeten blijven herinneren; we moeten blijven waarschuwen. En dat doen we ook. Al sinds 1946 is de 4e mei de dag waarop we herdenken; ook in Papendrecht.

Een kwartier vroeger dan in voorgaande jaren, om 18.15 uur, verzamelen we bij het kleine Joodse gedenkteken tegenover de oude wijk ‘Het Zand’, op de splitsing dijk en Pontonniersweg. Om 18.20 uur houden we daar een minuut stilte, waarna de stille tocht begint. Langs de dijk, voorafgegaan door Muziekvereniging Excelsior, gaan we naar de Grote Kerk, Kerkbuurt 80.

In de kerk is een bijzondere muziekprogramma onder leiding van André de Jager. Namens het OKP spreekt dit jaar de heer Ad Burgers van de Vergadering van Gelovigen.

Om 19.45 uur vervolgt de stille tocht naar het oorlogsmonument. Daar worden, na de twee minuten stilte, kransen en bloemen gelegd. Dat laatste gebeurt – onder begeleiding van Muziekvereniging Excelsior – bij de oorlogsgraven en de graven van de burgerslachtoffers.

Het 4-mei Comité roept alle Papendrechters van harte op deel te nemen aan de herdenking. U kunt dat doen vanaf het begin, om 18.15 uur, maar u kunt ook aansluiten in de Grote kerk om 18.45 uur of bij het oorlogsmonument bij de begraafplaats om 19.45 uur.

Ook al kennen we in ons land al bijna driekwart eeuw vrede, dat wil zeker niet zeggen dat die vrede niet opnieuw bedreigd kan worden. Dus we herdenken het verleden, maar met het oog op de toekomst.

Foto: Richard van Hoek Fotografie, Papendrecht