Actie Schoenendoos Roemenië

21 oktober 2019

Opnieuw willen we u aandacht vragen voor deze kerst-actie. In het verleden gestart in samenwerking met JC Benjamin, nu hebben we de toezegging van zondagsschool tot en met jeugdvereniging om ons hierbij te helpen. Hier zijn we geweldig blij mee! We worden er stil van. Onze gevulde dozen zijn voor deze kinderen echt een enorme verrassing! De dozen gaan uitgedeeld worden rond Kerstmis.

Er is een wens uitgesproken (in overleg met Julia Home, zustergemeente Popesti en zustergemeente Orvind/Padurea Neagra) om ca. 550 kinderen blij te maken met een gevulde schoenendoos. Ook dit jaar werken we weer samen met Genemuiden (zij verwachten er ca. 300 te kunnen vullen net zoals vorig jaar), wij hebben als doel gesteld om dit jaar te proberen 200 dozen te vullen. Hierbij kunnen we alle hulp gebruiken (vorig jaar mochten we er 110 vullen).

De kinderen en jongeren zullen via hun eigen clubs gedetailleerde informatie ontvangen.

Maar ook u als gemeentelid die misschien niet direct betrokken is bij het jeugdwerk in onze gemeente kan een steentje bijdragen.

In beide kerken zullen wij bij de uitgang weer een grote doos plaatsen. Deze zal er staan tot en met zondag 10 november. In de week erna zullen we de dozen controleren en eventueel aanvullen.

Omdat het voor sommige van onze eigen kinderen ook niet altijd gemakkelijk is om een doos te vullen, vragen we u als gemeente, voor zover mogelijk ook een klein steentje bij te dragen.

Wij zijn op zoek naar vulling van de dozen. Het volgende mag erin:

• schriften (of kleurboek)
  • pen en potlood (of kleurpotloden)
  • tandenborstel (verpakt!) + tandpasta
  • stukje zeep
  • douchegel en/of shampoo zijn ook welkom (doe er een extra plastic zakje omheen)
  • 1 x snoep lang houdbaar klein zakje (geen chocolade, dit kan smelten)
  • 1 voorverpakte koek (denk aan bijvoorbeeld een liga of sultana)
  • 1 pakje drinken
  • pakje thee
  • 1 stuk speelgoed (knikkers….klein spelletje….knuffel…ballonnen…..stickers) – dit mag 2e-hands zijn. Als het maar compleet, heel en schoon is!!

Verder zijn tas(je)s, sjaals, mutsen of sokken ook welkom.

In plaats van iets mee te nemen om in de dozen te doen, maakt u ons ook blij met een financiële gift. De afgelopen jaren hebben we voor het transport van de schoenendozen niets betaald, dit kwam door een schenking van een auto aan een zustergemeente van Genemuiden (die is vol met schoenendozen daarheen gereden) en het jaar ervoor is de vrachtwagen volledig gesponsord door diverse mensen uit de regio van Genemuiden. Dit jaar echter moeten we gebruik gaan maken van betaald transport. Dit is een transporteur die ook uit liefdadigheid rijdt en alleen de netto kosten in rekening brengt (denk aan benzine en onkosten aan de vrachtwagen), de chauffeurs zijn vrijwilligers. Dit komt voor ons neer op 1 euro per schoenendoos. Een eventuele gift kan u overmaken op NL 36 RABO 0373 71014 3 t.n.v. Commissie Hulp Oost-Europa, o.v.v. transport schoenendozen.

Contactpersonen voor deze actie zijn:

Esther Verheij: verheij078@outlook.com (contactpersoon Sionskerk)

Monique Drinkwaard: moniekjevdvelde@hotmail.com (contactpersoon Grote Kerk)